29. toukokuuta 2014

Terve kuin pukki

Olin terveystarkastuksessa työpaikallani. Siellä otettiin pieni verenkuva ja haastateltiin suvun sairauksista ja omasta olosta ja elämäntavoista.

Alkoholin juomattomuudesta ja tupakoimattomuudesta sain kehuja. Kuuloa kehuttiin myös, molemmissa korvissa ykkösluokitus. Lisäksi sain kehuja siitä, että kehon fS-Trigly -arvo oli hyvä, 0,78.

Hemoglobiini oli 136, eli aivan normaali. Maksan rasva-arvo oli 28, sekin siis normaali, vaikka ylipainoa onkin runsaasti.

Minua jännitti tässä eniten insuliinin muodostuminen. Eli se, onko minulla vaara sairastua kakkostyypin diabetekseen lähivuosina vai ei. Tätä varten piti paastota 12h. Viitearvot ovat 4,2-6,0. Minun arvoni oli 4,3. Ei siis huolta! Vielä ei ole liian myöhäistä tehdä muutoksia elämäntapoihin. :) Suuri taakka lähti harteiltani.

Triglyseridien määrä oli toinen paaston aihe. Tämä arvo oli minulla 0,78, kun se saa maksimissaan olla 2. Ei ole minulla siis verisuonisairauksienkaan vaaraa!

Kokonaiskolesteroliarvo oli 5,6, kun sen pitäisi olla 5 tai alle. Tässä hiukan korjattavaa, mutta siitäkään ei oltu huolissaan. Leivällekin kuitenkin käytän kasvirasvaa.

Hyvä fiilis jäi näistä testeistä. Edelleen odotellaan niitä toisia tuloksia, mutta en usko niistä mitään erikoista löytyvän, kun nämäkin tulokset näin mallikelpoisia. :) Ainut, mikä meitä kiinnostaa nyt on ne miehen siemennestetutkimuksen tulokset. Soittelen niistä huomenna. :)

Minussa ei siis ole muuta vikaa kuin endo. Ainakaan ei tarvitse murehtia muusta kuin yhdestä sairaudesta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)